اصول طراحی پلان ساختمان | مسکونی و اداری

%name اصول طراحی پلان ساختمان | مسکونی و اداری

طراحی پلان ساختمان اولین مرحله برای شروع ساخت و ساز یک ساختمان است.این طراحی بر طبق یک سری از اصول مهندسی انجام می شود که به اصول طراحی پلان ساختمان معروف است.

طراحی پلان ساختمان توسط یک مهندس معماری و فرد حرفه ای که دارای تجربه و مهارت در این زمینه است صورت میگیرد.

هر ساختمانی که امروزه در هر جایی میبینیم ابتدا روی یک نقشه وجود داشته است و سپس به صورت قدم به قدم جزییات نقشه در یک محیط واقعی پیاده سازی شده اند.

برای اینکه ساختمانی که ساخته می شود بدون کمترین اشکالات باشد باید توسط یک طراح پلان ساختمان که اصول طراحی پلان ساختمان را به خوبی میداند انجام شود.

این اصول نه تنها برای پیشروی ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد،بلکه برای اخذ مجوزهای لازم برای ساخت و ساز نیز اهمیت دارد.

پلان انواع مختلفی دارد که از نظر معماری به پلان طبقات،پلان موقعیت ، پلان بام ، پلان مبلمان و انواع دیگر پلان تقسیم می شود.

همچنین از نظر کاربری ، یک پلان می تواند به پلان تجاری،مسکونی ،تفریحی ،پلان ویلایی و غیره تقسیم شود که هر یک جزییات متفاوتی از دیگری دارد.

سبک های مختلفی نیز برای پلان وجود دارد ، سبک هایی مانند معماری مدرن ،کلاسیک،روستایی و غیره

بنابراین از اصول طراحی پلان ساختمان این است که ابتدا باید نوع پلان مورد نظر مشخص شود و سپس طبق همان نوع طراحی صورت گیرد.

اصول طراحی پلان ساختمان در ساختمان های مسکونی باید به گونه ای باشد که علارغم ارتباط هر طبقه با یکدیگر،از هم مجزا باشند و در مجموع سازه ای یکدست را تشکیل دهند.

در طراحی پلان ساختمان،مشخص بودن متراژ دقیق هر قسمت مانند آشپزخانه،سرویس بهداشتی،اتاق ها و غیره در اولویت قرار دارند.به نوعی یک طراح در مرحله اول باید از جایگاه هر یک از قسمت ها و متراژ دقیق آن ها با خبر باشد و سعی کند به بهترین شکل آن ها را روی نقشه نشان دهد.

هرچقدر جزییات بیشتری روی نقشه پلان ساختمان مشخص باشد ، کار بهتر،دقیق تر و با هماهنگی بیشتری پیش خواهد رفت.

طراحی که از اصول طراحی پلان ساختمان با خبر است بیشتر از هر کس دیگری می داند که برای طراحی پلان ابتدا باید مشخص شود ساختمان چه نوع کاربردی دارد،همانطور که اشاره کردیم،طراحی پلان یک ساختمان مسکونی با ساختمان تجاری و یا تفریحی متفاوت خواهد بود.

پس از مشخص شدن نوع کاربری،مورد دوم در اصول طراحی پلان ساختمان ، مشخص شدن مساحت زمین است که بر طبق آن دیگر فضاهای یک ساختمان مشخص می شوند.این مرحله سازمان دهی فضاهای مختلف در یک منطقعه ی معین و ایجاد ارتباط بین آن ها را در برمیگیرد.

در مرحله بعد طراح ابتدا کلیات را مشخص می کند و سپس به سراغ جزییات می رود،کلیات در یک آپارتمان می تواند مشخص کردن موفعیت پله ها و آسانسور و پارکینگ باشد و جزییات شامل هرچیزی می شود که در یک واحد مستقل قرار است جای گیرد.

مورد بعدی در اصول طراحی پلان ساختمان توجه به مواردی مانند وجود نور و موقعیت خورشید نسبت به واحد های ساختمان است،عدم توجه به این موضوع یا می تواند سبب این شود که در طول روز نور کافی وجود نداشته باشد و یا این نور به قدری باشد که در تابستان موجب اذیت و آزار ساکنین ساختمان شود.

برای مثال شدت نور خورشید می تواند اثراتی مانند محو شدن رنگ اشیا اتاق به دلیل وجود برخی از اشعه های خورشید مانند اشعه UV یا فرابنفش را در پی داشته باشد یا سبب گرم شدن بیش از حد خانه در تابستان شود.

جهت قرار گرفتن اتاق ها نسبت به موقعیت خورشید و وجود ابعاد پنجره ها در هر اتاق می تواند روی این موضوع تاثیر گذار باشد.

 

 برای طراحی پلان ساختمان می توانید با مراجعه به لینک زیر به وبسایت گروه معماری خط و خاک مراجعه کنید:

طراحی پلان ساختمان

 

اسپانسر : اصول سئو سایت

  • بازدید : 486 بار
  • نظرات : 0 نظر
  • تاریخ : ۸ مرداد ۱۴۰۱

نظر خود را بنویسید

نظر شما پس از بررسی و تایید مدیریت نمایش داده خواهد شد
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !