رمز ارز سولانا و پیش‌بینی قیمت سولانا برای آینده

این مطلب توسط تیم زوم ارز تهیه و ارائه شده است. چنانچه قصد دارید اطلاعات تخصصی در زمینه بلاکچین و رمز ارزها دریافت کنید، می‌توانید به وبسایت آموزشی و خبری زوم ارز رجوع کنید.

مقدمه

سولانا یک ارز دیجیتال است که برای داشتن کارکردی مشابه به اتریوم و بهبود عملکرد آن طراحی شده و توسعه پیدا کرده است. اسم رمز ارز سولانا برگرفته از نام یک شهر ساحلی واقع در جنوب کالیفرنیا است. سولانا زاییده فکر یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار به نام آناتولی یاکوونکو است.

آناتولی یاکوونکو برای نخستین بار در سال 2017 ایده توسعه این بلاکچین را مطرح کرد. بلاکچین سولانا رسماً در ماه مارس سال 2020 راه‌اندازی شد. امروزه SOL به یک ارز دیجیتال محبوب تبدیل شده است و از نظر ارزش کل، رتبه یازدهم را در بین بزرگترین ارزهای دیجیتال بازار کریپتو به خود اختصاص داده است.

رمز ارز سولانا چیست

%name رمز ارز سولانا و پیش‌بینی قیمت سولانا برای آینده

سولانا یک شبکه بلاکچین با شباهت‌های بسیاری به دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار یعنی اتریوم است. در واقع، اغلب از سولانا با عنوان «قاتل اتریوم» یاد می‌شود. مانند اتر (ETH)، توکن سولانا (SOL) را نیز می‌توان در اکثر صرافی‌های بزرگ خرید و فروش کرد. ارزش واقعی توکن سولانا به مزایای منحصربه‌فردی برمی‌گردد که این توکن بومی در انجام تراکنش‌ها در شبکه سولانا دارد.

شبکه بلاکچین سولانا از مکانیسم اجماع اثبات تاریخچه یا به اختصار PoH استفاده می‌کند تا بتواند با سرعت بالاتری تراکنش‌ها را پردازش کند. این الگوریتم از برچسب‌های زمانی برای تعریف بلاک بعدی در زنجیره سولانا بهره می‌گیرد.

اکثر ارزهای دیجیتال نسل اول و دوم مانند بیت کوین و لایت کوین از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای تعریف بلاک‌ها در زنجیره خود استفاده می‌کنند. الگوریتم اثبات کار از مکانیسمی برای اجماع استفاده می‌کند که به ماینرها برای تعریف بلاک بعدی در زنجیره متکی است.

با این حال، این الگوریتم اثبات کار سرعت پایینی دارد و نیازمند منابع زیادی است که منجر به استفاده از مقدار بالایی از انرژی می‌شود. به همین خاطر بود که توسعه‌دهندگان اتریوم تصمیم گرفتند تا با انجام ارتقاء به الگوریتم اثبات سهام (PoS) تغییر رویه دهند. به این ترتیب، مصرف انرژی تا 99.9 درصد کاهش می‌یابد.

برخلاف مکانیسم اثبات کار، در مکانیسم اثبات سهام رمز ارز سولانا از استیکینگ برای تعریف بلاک بعدی استفاده می‌شود. توکن‌های استیک شده توسط بلاکچین به عنوان وثیقه نگهداری می‌شوند تا زمانی که ولیدیتورها راجع به بلاک بعدی زنجیره به اجماع برسند.

جهت ترید سولانا حتما تحلیل سولانا را در سایت زوم ارز مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

  1. اخبار فوری ارز دیجیتال
  2. آخرین مطالب در زوم ارز

عملکرد رمز ارز سولانا

%name رمز ارز سولانا و پیش‌بینی قیمت سولانا برای آینده

سولانا با استفاده از ترکیبی از مکانیسم‌های اثبات تاریخچه و اثبات سهام نیابتی (DPoS) کار می‌کند. سولانا در تلاش است تا با استفاده از این ترکیب، سرعت پردازش تراکنش‌ها را بالاتر ببرد. باید اشاره کرد که تلاش برای افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها به طور معمول مستلزم تمرکززایی است. به عنوان مثال، شرکت ویزا (VISA) از شبکه عظیمی از رایانه‌ها برای حفظ سرعت پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کند. از طرف دیگر، بیت کوین تراکنش‌ها را با سرعت بسیار کندتری پردازش می‌کند تا غیر متمرکز باقی بماند.

تمام هدف فناوری بلاکچین ارائه سیستم‌های غیر متمرکز است. در همین راستا، سولانا تلاش می‌کند تا با سرعتی شبیه به یک شرکت بزرگ و متمرکز مانند ویزا تراکنش‌ها را پردازش کند و در عین حال، تمرکززدایی بیت کوین را حفظ کند. این افزایش سرعت به نوبه خود منجر به افزایش امکان مقیاس‌پذیری می‌شود، زیرا سیستم‌های سولانا هزینه زیست محیطی و پولی کمتری را تحمیل می‌کنند.

بلاکچین سولانا به سطوح امنیتی بیشتری نیاز دارد تا بلاک‌ها به زنجیره اضافه شوند. در اینجاست که الگوریتم اثبات تاریخچه سولانا نقش پررنگی به خود می‌گیرد. این الگوریتم هر بلاک را با برچسب زمانی به شکلی علامت‌گذاری می‌کند که امنیت سیستم به خطر نیفتد و حفظ شود.

سپس، توکن‌های استیک شده SOL به عنوان وثیقه جهت پردازش کردن تراکنش‌ها در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تراکنش‌ها شامل موارد مختلفی از تأیید قراردادهای هوشمند گرفته تا استفاده از سولانا به عنوان بازاری برای توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) هستند.

گواه اثبات سهام نیابتی رمز ارز سولانا

رمز ارز سولانا از ترکیبی از استراتژی‌های رمزنگاری پرسابقه و نوآوری‌های تازه برای برطرف کردن کاستی‌های مرتبط با راه حل‌های نسل اول کریپتو استفاده می‌کند. سولانا در تلاش است تا با ترکیب منحصربه‌فرد الگوریتم‌های گواه اثبات تاریخچه و اثبات سهام نیابتی مشکلی اصلی اتریوم یعنی مقیاس‌پذیری را حل کند. الگوریتم اثبات سهام نیابتی نوعی از گواه اثبات سهام سنتی است.

مکانیسم اثبات سهام عبارت است از فرآیند پردازش تراکنش‌ها برای ایجاد بلاک‌های جدید در یک بلاکچین با استفاده از سیستمی از ولیدیتورها. سولانا با استفاده از مکانیسم اثبات سهام نیابتی مزایای متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. الگوریتم گواه اثبات تاریخچه یک لایه امنیتی به شبکه اضافه می‌کند.

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، با راه‌اندازی این شبکه ادعا می‌کرد که بلاکچین اتریوم قرار است سه مسئله مهم مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی را هدف قرار دهد؛ اما کارشناسان بسیاری بر این باورند که این شبکه تنها به دو مسئله امنیت و تمرکززدایی می‌پردازد.

با وجود این، سولانا برای پرداختن به دو جنبه امنیت و مقیاس‌پذیری طراحی شده است. الگوریتم اثبات تاریخچه سولانا امنیت منحصربه‌فردی را برای بلاکچین این شبکه فراهم می‌کند. سولانا در عین اینکه سرعت پردازش تراکنش‌ها را بالا می‌برد، امکان افزایش مقیاس‌پذیری را نیز فراهم می‌کند. همچنین، گره‌های بلاکچین سولانا به لطف مکانیسم اثبات تاریخچه می‌توانند اعتبارسنجی تراکنش‌ها را به صورت همزمان انجام دهند.

اهداف و ویژگی‌های رمز ارز سولانا

%name رمز ارز سولانا و پیش‌بینی قیمت سولانا برای آینده

سولانا یک بلاکچین مدرن است که تفاوت قابل توجهی با شبکه‌های بلاکچین مانند بیت کوین دارد. سولانا از الگوریتم‌های رمزنگاری اصلاح شده استفاده می‌کند تا یک شبکه بلاکچین سریع و مقیاس‌پذیر ایجاد کند. مأموریت بنیاد سولانا آن است که این شبکه بلاکچین را به مقاوم‌ترین شبکه جهان در مقابل سانسور بدل کند.

قابلیت همکاری رمز ارز سولانا یکی دیگر از خصوصیاتی است که آن را منحصربه‌فرد می‌کند. معماری لایه‌ای سولانا باعث می‌شود که با سایر اپلیکیشن‌ها و بلاکچین‌ها برای مدیریت و تبادل دارایی‌های دیجیتال مانند رمز ارزها، NFTها یا سوابق شخصی‌سازی‌شده قابلیت همکاری و سازگاری داشته باشد.

شبکه نسل چهارم سولانا تمام ویژگی‌های پیشینیان خود را به همراه ویژگی‌های جدید دیگر ارائه می‌دهد. این ویژگی‌های جدید به سولانا اجازه می‌دهند که تراکنش‌ها را با سرعت بالا و به روشی مقیاس‌پذیر انجام دهد. در ادامه با ویژگی‌های سولانا بیشتر آشنا خواهیم شد.

کد منبع باز

سولانا نیز مانند بسیاری از بلاکچین‌ها به صورت منبع باز توسعه یافته است. این بدان معناست که هر کسی می‌تواند کد منبع را دانلود کرده و برای کاربردهای شخصی یا تجاری آن را پیاده‌سازی کند.

SOL

توکن بومی سولانا SOL نام دارد. SOL به واحدهای کوچکتری به نام لمپورت تقسیم می‌شود. لمپورت به افتخار دانشمند مشهور آمریکایی، لزلی لمپورت، نام‌گذاری شده است. لزلی لمپورت به خاطر کار مهم خود در حوزه سیستم‌های توزیع‌شده و راندمان محاسباتی شناخته شده است.

اثبات سهام

سولانا به کاربران اجازه می‌دهد که توکن‌های SOL را برای کمک به پردازش سریع‌تر و کارآمدتر تراکنش‌ها استیک کنند. الگوریتم استیکینگ همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که به تغییرات و ارتقاء شبکه رأی دهند.

اثبات تاریخچه

گواه اثبات تاریخچه نوآوری اصلی سولانا است. اثبات تاریخچه (PoH) یک روش اجماع است که به پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها کمک می‌کند.

سرویس‌های لایه‌ای

سولانا از چندین سرویس برای بهبود کارایی استفاده می‌کند. سولانا از این سرویس‌ها برای ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) و امور مالی غیر متمرکز (DeFi) استفاده می‌کند.

مقیاس‌پذیری افقی

یکی دیگر از نوآوری‌های مهم رمز ارز سولانا مقیاس‌پذیری افقی است. به این ترتیب، سولانا می‌تواند رایانه‌های بیشتری را به شبکه پردازشی خود جهت توزیع منابع محاسباتی اضافه کند.

پروتکل توربین

سولانا از پروتکل توربین (Turbine) برای انتقال داده‌ها در بسته‌های کوچکتر به کلاسترهای گره مجاور استفاده می‌کند. شبکه سولانا به این ترتیب می‌تواند تراکنش‌ها را با سرعت بیشتری تأیید کند.

چرخش گره‌های لیدر

گره‌ لیدر به گره‌ای اطلاق می‌شود که تراکنش‌های درون یک کلاستر را تأیید می‌کند. گره‌های لیدر در سولانا به صورت دوره‌ای چرخش پیدا می‌کنند تا از مسدود شدن تراکنش‌ها و متعاقباً کاهش سرعت شبکه توسط گره‌های مخرب جلوگیری شود.

زمان بلاک کوتاه

زمان بلاک سولانا برابر 400 میلی ثانیه است. کوتاه بودن زمان بلاک باعث افزایش سرعت تراکنش‌ها می‌شود. از همین رو، شبکه سولانا می‌تواند هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

پیش‌بینی قیمت رمز ارز سولانا برای آینده

%name رمز ارز سولانا و پیش‌بینی قیمت سولانا برای آینده

با توجه به تاریخچه قیمت و تحلیل تکنیکال، ارز دیجیتال سولانا از لحاظ ارزش بازار توانسته است به جایگاه خوبی دست پیدا کند. در زمان نگارش این مطلب، رمز ارز SOL در محدوده 21 دلار معامله می‌شود و حجم معاملات آن در 24 ساعت گذشته به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد.

قیمت سولانا پس از آنکه تا مرز 170 دلار در پایان ماه دسامبر سال 2021 کاهش یافت، دچار تزلزل بیشتری شد و قیمت آن در ادامه روند نزولی سال قبل تا حدود 26 دلار سقوط کرد. سال میلادی گذشته سال خوبی برای کل بازار کریپتو نبود و SOL نیز نتوانست خود را از این قاعده مستثنی کند. کارشناسان سال گذشته را یک فاز نزولی برای کل بازار ارزهای دیجیتال برشمردند.

در آوریل سال گذشته، قیمت رمز ارز سولانا تلاش کرد تا بالاتر برود، اما در این مسیر موفق نبود و تا اواخر سال در روند نزولی قابل توجهی قرار داشت. با وجود این، با شروع سال جاری میلادی سولانا روند صعودی خود را از سر گرفت و در عرض 30 روز با افزایش قیمت بیش از 100 درصدی مواجه شد.

بر اساس داده‌های مربوط به قیمت فعلی توکن SOL و تحلیل تکنیکال، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که سولانا می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد. در زیر جدولی ارائه شده است که پیش‌بینی قیمت سولانا برای آینده را نشان می‌دهد.

سالکمترین قیمتبیشترین قیمت
202320.57 دلار48.59 دلار
202440.95 دلار62.55 دلار
202554.60 دلار83.40 دلار
202672.80 دلار111.20 دلار
202791.00 دلار139.00 دلار
2028113.75 دلار173.75 دلار
2029150.15 دلار229.35 دلار
2030186.55 دلار284.95 دلار

معرفی صرافی‌ها و کیف پول ارز دیجیتال سولانا

%name رمز ارز سولانا و پیش‌بینی قیمت سولانا برای آینده

برای نگهداری انواع ارزهای دیجیتال از جمله سولانا به ولت یا کیف پولی نیاز دارید که از بلاکچین سولانا پشتیبانی کند. به علاوه، برای خرید و فروش ارز دیجیتال SOL باید در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال حساب باز کنید. پس از افتتاح حساب، می‌توانید نسبت به خرید و فروش سولانا اقدام کنید. ما در بخش آخر قصد داریم تعدادی از بهترین صرافی‌ها و کیف پول ارز دیجیتال سولانا را معرفی کنیم.

صرافیکیف پول
CoinbasePhantom
BitfinexExodus
BitstampAtomic Wallet
eToroSolFlare
HuobiSolong
KucoinMath
UpholdCoin98
CoinexLedger Nano X
BinanceTrust Wallet
KrakenCoinomi

منبع: زوم ارز

 

  • بازدید : 50 بار
  • نظرات : 0 نظر
  • تاریخ : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظر خود را بنویسید

نظر شما پس از بررسی و تایید مدیریت نمایش داده خواهد شد
هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !